Inicjatywy kulturalne w Niemczech w obliczu koronawirusa
#koronawirus #kultura #opera #koncerty #online
W sytuacji gdy teatry, gmachy operowe i sale koncertowe zostały zamknięte, a przedstawienia i imprezy odwołane, instytucje kultury, artyści i twórcy nie zaprzestali działalności. Przestawili się natychmiast na innego rodzaju kontakt z publicznością, wykorzystując do tego najnowsze zdobycze techniki. Na dowód można przytoczyć kilka przykładów radzenia sobie w tej nowej sytuacji:
Hamburska Elbphilharmonie przeniosła wiele swoich propozycji koncertowych do Internetu; wirtualne wykonania są dostępne na stronie filharmonii pod hasłem #ElphiAtHome („ZuHausführungen”). Nagrania są dokonywane aktualnie w małej obsadzie i przy pustej widowni. Będą też prezentowane krótkie klipy z wybranymi muzykami, którzy niedawno gościli w Hamburgu, pod hasłem „Elbphilharmonie Session”. Planuje się nadawanie specjalnego programu dla dzieci. Każdego wieczoru będą ponadto transmitowane na żywo koncerty z Elbphilharmonie oraz innych sal koncertowych, np. Laeiszhalle Hamburg, która przewiduje bezpośrednie transmisje koncertów muzyki klasycznej w godzinach popołudniowych (16:15-17:00) pod nazwą: „Laeiszhalle Live”.
Bawarska Opera Państwowa (Bayerische Staatsoper) w Monachium oferuje swym miłośnikom przedstawienia w formie „wideo na życzenie” (Video-on-Demand), np. „Łucję z Lammermoor” G. Donizettiego pod dyrekcją Kiryła Petrenko (do 8.04.2020). Poza tym transmitowane będą też cotygodniowe koncerty poniedziałkowe (o godz. 20:15). Z kolei Klavier Salon München będzie transmitował na żywo na Youtube codziennie (o godz. 18:30) cykl koncertów pt. „The Piano Hour”, obejmujący muzykę poważną oraz jazzową.
Opera państwowa w Berlinie (Staatsoper unter den Linden) udostępnia online bezpłatnie nagrania zrealizowanych wcześniej przedstawień. Program zmieniany jest codziennie o godz. 12:00 i pozostaje później do dyspozycji przez 24 godziny. Dzięki temu można obejrzeć m.in. nagranie najnowszej produkcji, jaką było przedstawienie „Kawalera srebrnej róży” R. Straussa w inscenizacji André Hellera, pod dyrekcją światowej sławy dyrygenta Zubina Mehty, z udziałem Anny Netrebko w roli głównej (premiera opery miała miejsce w dn. 9.02.2020).
Z kolei Filharmonicy Berlińscy stworzyli „cyfrową” salę koncertową i oferują nagrania z koncertów, bądź wykonania live. Pod hasłem „Digital Concert Hall” udostępniają bezpłatnie drogą internetową ponad 600 koncertów z ostatnich 10 lat, a także zarejestrowane rozmowy z dyrygentami i solistami oraz zapisy historii orkiestry. Po zarejestrowaniu się (do końca marca) kodem BERLINPHIL, można nieodpłatnie korzystać z możliwości odsłuchania wszystkich koncertów przez okres 30 dni. Bezpośrednia transmisja (we współpracy z rbb) opery „Carmen” G. Bizeta w dn. 19 marca br. okazała się ogromnym sukcesem; obejrzało ją ponad 160 tys. widzów na całym świecie.
Na nowy sposób funkcjonowania w przestrzeni wirtualnej przestawili się również pojedynczy wykonawcy (m.in. skrzypek Daniel Hope czy pianista Igor Levit), organizując spontanicznie koncerty w swoich mieszkaniach, które są później emitowane w godzinach wieczornych (o stałej porze) m.in. na Facebooku czy na Youtube.
Dla wielu przedstawicieli świata kultury utrata przychodów w chwili obecnej oznacza dramatyczne pogorszenie sytuacji życiowej. Toteż niemiecka grupa popowa „Das Lumpenpack” zorganizowała w Kolonii koncert na prawdziwej scenie, jednak bez udziału publiczności, który można było obejrzeć w Internecie. Dzięki zorganizowanej cyfrowej zbiórce pieniędzy udało im się zgromadzić ponad 140 tys. euro, które zamierzają przekazać na rzecz artystów i twórców wykonujących wolny zawód, a także operatorów i dźwiękowców, którzy również zostali praktycznie pozbawieni środków do życia z uwagi na brak zleceń. Inną akcję zainicjowały niektóre kluby berlińskie, które wspólnie postanowiły transmitować na żywo każdego wieczoru pod hasłem „United we Stream” krótkie prezentacje muzyczne różnych DJ-ów. (MWM)
https://www.sueddeutsche.de/kultur/kultur-online-digital-virtuell-corona-1.4846955