Kolejny przestój w fabryce Volkswagena
#Niemcy #Volkswagen #VW
W tym tygodniu linie montażowe Volkswagena w Saksonii zostały zatrzymane, a z powodu braku półprzewodników w Zwickau i Dreźnie nie powstanie ok. 5 tys. pojazdów. Obejmuje to pojazdy marki VW, ale także Audi i Cupra. Sytuację łagodzi fakt, że tylko cztery dni produkcyjne zostaną odwołane, ponieważ w środę obchodzono protestanckie święto ‒ Dzień Modlitwy i Pokuty, który w Saksonii jest dniem wolnym od pracy. Aby minimalizować straty, zarząd VW zdecydował się na przestój w produkcji w już skróconym tygodniu.
Zakłady w Zwickau i Dreźnie do tej pory w niewielkim stopniu odczuły skutki kryzysu półprzewodnikowego. Inaczej wygląda sytuacja w głównym zakładzie VW w Wolfsburgu, gdzie cztery linie produkcyjne doświadczyły przestojów już kilkakrotnie. W mediach pojawiały się także niepokojące doniesienia o potrzebie restrukturyzacji i zwolnień.
W Zwickau powstaje ok. 1200 pojazdów dziennie. Oprócz modeli Volkswagena ID.3, ID.4 i ID.5 są to m.in. Audi Q4 e-tron oraz Cupra Born. Ekstrapolując, utrata czterech dni produkcyjnych oznacza, że około 5 tys. pojazdów nie zostanie zmontowanych na czas. Dodatkowe opóźnienie z całą pewnością wpłynie na ciągle wydłużające się terminy dostaw nowych samochodów. Jest to szczególnie dotkliwe, ponieważ w Saksonii wstrzymanie produkcji Volkswagena dotyczy nie tylko dwóch fabryk samochodów elektrycznych, w tym tygodniu również fabryka silników w Chemnitz nie montuje żadnych silników spalinowych, jedynie produkcja nadwozi nie została wstrzymana. Przestoje w produkcji oraz braki z dostępnością półprzewodników stają się ograniczeniem dla Volkswagena we wprowadzaniu elektrycznych modeli i utrudniają konkurencję zarówno z amerykańską Teslą, jak i coraz częściej z firmami z Azji. Jak przyznaje kierownictwo firmy: „Volkswagen nie stał się jeszcze synonimem samochodów elektrycznych” (PSA)
18 listopada 2021
https://www.electrive.net/2021/11/15/vw-chipmangel-sorgt-fuer-produktionspause-in-zwickau/